lördag 7 januari 2012

All you need is love!

Nytt år och nya funderingar, precis som det skall vara.
Ser tillbaka till 2011, och det var ett fantastiskt år med spännande innehåll.
Träffade väldigt många hundägare som kom för enskild träning, utredning av hundproblem och rådgivning.
En massa fantastiska människor, som var modiga och tog tag i det som inte fungerade optimalt.
Tack, alla ni som förgyllde mitt arbete, och som fungerade som läromästare för mig.
Jag lär mig fortfarande nya saker med varje hund och människa!

En ny utbildning såg ljuset - Fördjupad hundutbildning/instruktör, och även där lockades modiga kvinnor(ja, än så länge enbart kvinnor) att ta steget fullt ut, för att ta till sig nya kunskaper och våga växa.
Härligt!

Jag blev med en hund till, Bellas bror, Pinpon som blev hemlös, flyttade hem till oss.
Det var en mycket trasig vovve som kom, rädd, superstressad och överaktiv med ADHD symtom.

Det har varit en berg- och dalbana, men idag ca 6 månader senare, har vi en Pinpon som är lugn, trygg, alltid glad och som älskar att träna och hitta på saker. Och som inte är överaktiv längre, utan som kan ta det lugnt och chilla när det behövs.

Jag har funderat mycket på honom, OCH på mig och mina värderingar.
Jag har precis som andra i samma situation, flera gånger funderat på om han är rätt hund för oss, om vi fixar hans problem och jag har stundtals tyckt att han varit överjobbig.

Det som blev det avgörande för min del, var när jag till slut insåg att jag måste älska och acceptera honom precis som han är, med alla hans problem.
Sluta irritera mig och bekymra mig, utan istället skratta åt det han gör tokigt, och se hans positiva sidor istället.
Det låter som svammel, och det har ingenting med vetenskapligt tänkande att göra, men det är viktigt, för det gäller alla våra medvarelser här på jorden.

Vi irriterar oss, vi bekymrar oss, vi försöker ändra på andra på ett orealistiskt sätt, och vi ser dem inte.
Vi ser inte alla deras andra fina egenskaper, och vi tvingar in dem i vårt negativa system.
Det leder sällan till något positivt och nytt,  och vi sitter fast.

När det gäller Pinpon, så kan jag säga att hans och min relation svängde på bara några dagar, när jag ändrade på mitt tänkande.
Det låter helt sjukt, men han svarade på min förändring genom att bli lugnare och tryggare än han varit på länge.
Och det kvarstår:))

En uppmaning till dig som känner igen dig, och som har någon, hund eller människa i din närhet som du retar dig på, och som skapar irritation och stress i ditt liv.
Tänk om!
Börja se det som du gillar, det finns alltid något positivt hos varje individ, det gäller att se det bara.
Gäller det din hund, kanske du kan se hans/hennes glädje och välkomnande när du kommer hem.

Eller hans/hennes
- fina sättt med andra hundar eller människor
- oräddhet
- vilja att lära sig nya saker
- närhet och mjuka päls när ni myser


När vi tillåter andra att vara, när vi visar att vi tycker om dem iallafall, då skapar det trygghet hos dem, som i sin tur leder till en öppenhet för förändring. En hund som är öppen för förändring blir lättare att träna och lär sig snabbare, vilket gagnar alla.

För Pinpon och mig innebär det att jag nu kan skratta åt många av hans tokigheter, att jag accepterar hans stora jaktlust, och att jag kan jobba vidare med hans träning men med realistiska mål.  
Han får vara han:))                    


All you need is love, all you need is love, all you need is love, love.... Love is all you need.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar