onsdag 8 augusti 2012

Den bästa tid är nu...

tycker iallafall jag.
Sommarens kurser har varit så himla roliga och härliga, jag har njutit av varje sekund.
Jag har haft en klickerkurs med 5 vetgiriga och duktiga hundägare som velat lära sig mera om klickerträningens grunder. De och deras hundar har varit fantastiska och lärt sig massor. Ibland är det dock så att hundarna lär sig fortare än vi, så har det varit med mig och mina hundar flera gånger, när jag själv varit på kurs. Kommer ihåg med Bella förra sommaren, när hon gjorde allting rätt blixtsnabbt och jag själv stod där och fumlade med klickern, minst 20 sekunder för sent:))

Tränar på tasstarget, och det går riktigt bra!
Fri shejping in i lådan, går snabbt och lätt.
Vi kedjar ihop på slutet, häftigt!


Har också haft en lösträningskurs igång, med nytt koncept för i år. Började med två kurstillfällen, där vi gick igenom grunderna och sedan hade vi ett uppehåll på 4 veckor, där deltagarna fick tillfälle att träna in inkallningen utan störningar, så att det verkligen satt. Sista kurstillfället, hade vi häromdagen och den ägnade vi åt störningsträning, där vi jobbade med att lära hundarna att välja rätt. Att helt enkelt välja bort annat skojigt och intressant för att istället komma när de hörde sin inkallningssignal.
Det var en ren fröjd att se hur hundarna lyssnade på sin inkallningssignal, även när någon annan person stod och lockade med godis och annat skoj.
Efteråt var jag helt hög av lycka, över att få vara med och bidra till hundarnas och mattarnas/hussarnas härliga och nyttiga utveckling.

Jag säger det igen, med risk för att vara tjatig - jag har världens bästa jobb!

                          Om nu inte detta filmklippet ser ok ut, beror det på lite
                          tekniska problem jag haft. Hoppas, hoppas!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar