måndag 4 oktober 2010

träning är kul

Jag o Bella skall gå på kurs, det skall bli så himla roligt. Med tanke på att Tessi är 14 år gammal, var det är en halv evighet sedan jag gick på kurs med hund. Vi skall testa på Rallymix, och det skall bli så spännande. Det skall bli kul att träna någonting tillsammans och se Bella utvecklas och fungera  i kursmiljön tillsammans med andra hundar, och det skall bli spännande att vara kursdeltagare. Som lärare och kursinstruktör är det bra att även vara kursdeltagare ibland för att utvecklas och se det hela ur det omvända perspektivet.
Jag har inte tränat så vidare strukturerat med Bella ännu. Dels för att ge henne tid att smälta in i sin nya miljö, och dels för att lära känna henne bättre och se hur hon reagerar i olika miljöer.
Just nu tränar vi mycket på kontakt och uppmärksamhet på våra promenader. Att ha en hund som är uppmärksam gentemot mig när vi är ute är oerhört värdefullt. Det innebär att det blir mycket lättare för mig att ge henne direktiv när vi stöter på hundar, människor, barn eller annat och jag vill styra upp henne.
Det kan innebära i korthet att vi möter en hund och det är såklart jättespännande, hon vänder sig emot mig med en blick och där kan jag tala om för henne om det är ok. att hälsa eller om vi skall gå förbi.
På mina rundor ser jag mycket ofta hundägare med sina hundar som möter andra hundar, deras hund börjar stirra och dra, hundägaren säger inte ett ord(ingen kommunikation sker mellan hund och människa)
utan drar hunden med sig(om det går) i en evig kamp där den som är starkast vinner.
Så himla tråkigt och jobbigt!
Tränar jag på kontakten från hundens sida, får jag en hund som ofta vänder sig emot mig på promenaden både när det händer något men även annars, och det är lätt att kommunicera eftersom hundens uppmärksamhet redan är vänd mot mig.
Hur gör man då detta??
Jo, genom att belöna hunden varje gång den vänder sig emot mig, tittar mot mig eller kommer mot mig, i korthet uppmärksammar mig. I början händer det kanske inte så ofta men i takt med att man belönar detta, händer det oftare och oftare och ganska snabbt har man en jätteuppmärksam hund.
Att träna med klicker är ovärderligt, då det hela går så mycket snabbare dvs. hunden fattar snabbt vad det handlar om: varje gång jag tittar på matte, kommer det ett klick och en godbit, därför gör jag det ofta och gärna.
Som sagt; träning är kul, det blir till och med beroendeframkallande efter ett tag när man ser att det ger utdelning, och hur blir det bättre än så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar