söndag 16 december 2012


 
 
Om 1 vecka är det jul, och det är lika magiskt varje år. Jag tillhör dem som blir lika barnsligt glad över alla ljus som lyser upp i mörkret och över den mysiga stämning som infinner sig nu i december månad.
December som avslutar året 2012.

 Ett år som för mig personligen har varit fullt av såväl stor sorg som härlig glädje. Flera fina själar som stått mig nära har lämnat jordelivet, däribland fina Bella som inte blev mer än 3 år gammal. Hon blev svårt sjuk och lämnade oss i en enormt stor sorg. En sådan kärleksfull och härlig hundpersonlighet, som jag är så tacksam över att få ha mött.

I september kom härliga Dina in i vårt liv här hemma, en glad och riktigt rolig tjej, adopterad från Rumänien. Hon kom halvtrasig och utsvulten och charmade oss alla. En hund som är jättesmart och rolig att träna med, och som är en riktig kelgris. Hon och Pinpon, vår andra hund, har blivit ett tajt par, som har mycket roligt tillsammans och de förgyller mitt liv varje dag, med sina härliga upptåg.

 För Hundharmoni har 2012 varit ett galet härligt år, med ett enormt sug efter våra kurser. Vårt goda rykte gör att fler och fler väljer oss för att gå på kurser, utbildningar och andra spännande aktiviteter, och det gör mig så himla glad och tacksam. Hundharmonis expansionen har inneburit att jag fått hjälp av Felicia, som utbildat sig hos Hundharmoni till instruktör i valp- och vardagslydnad. Under hösten har hon hunnit bli rejält varm i kläderna, och det känns jättefint att hon nu kommer att hålla i flera kurser som jag inte hinner med. Hon, precis som jag är riktigt mån om att ni som kommer till oss skall trivas och att ni tillsammans med era hundar skall utvecklas och bli det fina team som gör det roligt att ha hund.

Instruktörsutbildningen, eller fördjupad hundutbildning som den även kallas, och som jag började hålla 2011, rullar på för fullt. Nu är vi inne på andra kullen med härliga vetgiriga elever, som valt att utvecklas både som hundägare, hundtränare och som individer. Man behöver inte bli kursinstruktör för att gå utbildningen, man kan om man vill, gå den för sitt stora intresses skull, för att helt enkelt bli en bättre hundägare, en bättre hundtränare och för att förstå sin hund på ett helt nytt och bättre sätt.

På sikt är tanken att även starta en hundpsykologutbildning, för dem som vill gå vidare i sin utveckling. Om den startar 2013 eller 2014, det får vi se.

 2013 är på väg emot oss med stormsteg, och det är med stor spänning jag ser fram emot det nya året. Hundharmoni har mycket spännande på gång, och samarbetet med andra fina kollegor som Jessica Mann, Motiverade hundar och Åsa Jacobsson, Canis avd. Skåne, har tagit fart.

Jessica börjar med att hålla ett seminarium som handlar om att ha flera hundar i familjen, för oss som behöver praktiska tips på hur man får vardagen att löpa smidigt och lätt med alla våra hundar. Hon kommer även att bjuda på en helgkurs i ämnet special-sök som aktivering.

Åsa och jag kommer att tillsammans hålla i en kurs med temat ”Nå dina mål”, där vi kommer att peppa och inspirera till att börja förändra sådant, som rör dig och din hund.

 Naturligtvis kommer vi även fortsättningsvis att erbjuda våra populära kurser i vardagslydnad & aktivering, för hundar och hundägare i alla åldrar. För större hundrelaterade problem och för den som föredrar enskild träning, finns jag tillgänglig antingen på plats i Dalby, för hembesök, eller för telefonrådgivning.


 Avslutningsvis vill jag & Felicia önska er alla en
fridfull Jul, och ett riktigt Gott Nytt År.
 
 

2 kommentarer:

  1. Ska med spänning följa Hundharmoni och dig kommande år!
    God jul & gott nytt min vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och En riktigt God Jul och Gott Nytt 2013 önskar jag dig med, fina du!

      Radera