onsdag 6 maj 2015

Hur många av dina rädslor...

...styr och påverkar din hund?

Rädsla är något vår fantasi hittat på. Den finns inte!
Nu menar jag inte rädslan som uppkommer i samband med en omedelbar fara vi uppfattar och som kan rädda livet på oss. Jag menar rädslan och oron som präglar hela samhället och vårt sätt sätt att tänka och våra liv.
Man har i studier kommit fram till att ca 20% av all vår dagliga oro och rädsla verkligen kan sägas VARA BEFOGAD.  Resten, alltså hela 80 %, är en gammal ohejdad vana som vi lärt oss att leva med sedan vi var barn.

Våra rädslor styr även våra relationen och vår vardag tillsammans med våra hundar. Den påverkar och kan minska hundens livskvalité avsevärt som följd.

Fundera en kort stund över hur många gånger du tänker följande, varje dag:

- tänk om min hund tuggar sönder något/den där grejen?
- tänk om hundarna börjar slåss?
- tänk om min hund springer ifrån mig?
- tänk om min hund blir biten?
- tänk om min hund biter någon?
- tänk om min hund börjar skälla, vad ska folk säga?
- tänk om min hund hoppar upp på någon?
- tänk om min hund beter sig illa/skämmer ut mig, vad ska folk säga?
osv, osv...

Alla ovanstående tankar bygger på vår rädsla. Rädsla som hunden mycket snabbt uppfattar och som kan bidra till otrygga relationer och stress. Vår rädsla bidrar också till att hunden kanske inte får utlopp för flera av sina medfödda behov som tex att få vara social med andra hundar och att få vara lös och få springa fritt varje dag. Alltför många hundar får inte gå på annat än koppelpromenader och får aldrig springa lös, och det är synd och skam. Det kan bero på slentrian men ffa tror jag att rädslan är boven, man är helt enkelt rädd över att inte förstå hunden och dess behov och vad som styr den.

Rädsla smittar till omgivningen och rädsla förminskar oss och våra liv med minskad livskvalité för alla inblandade.

Kanske dags att fundera och rannsaka sig själv och kanske rentav göra upp med rädslan en gång för alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar